Menu

Vermoeidheid door vitaminetekort

27 Februari, 2017
vitaminetekort vermoeidheid

Onvoldoende binnenkrijgen van vitamines

We hebben allemaal wel eens last van vermoeidheid. Soms kun je vermoeidheid gemakkelijk plaatsen; je hebt bijvoorbeeld een periode slecht of minder geslapen, of je hebt last van stress of zorgen. Een paar nachten goed slapen of een break nemen van je dagelijkse beslommeringen kunnen dan voldoende zijn om jezelf weer op te laden.

Soms is een goede nachtrust of een dagje ontspannen echter niet genoeg om van je vermoeidheid af te komen. Zo realiseren niet veel mensen zich dat je ook heel moe kunt worden van de dingen die je eet – òf juist onvoldoende binnenkrijgt. Denk bijvoorbeeld aan een tekort aan bepaalde vitaminen.

Vitaminetekort zorgt voor vermoeidheid, welke vitamines dragen bij aan jouw energiehuishouding?

De meeste vitamines krijgen we eenvoudig binnen via onze dagelijkse voeding. Maar als je bijvoorbeeld kiest voor een voedingspatroon met minder of zonder vlees, dan kun je een tekort aan vitamine B12 opbouwen. B12 krijg je voornamelijk binnen via dierlijke producten zoals vlees en vis.

Daarnaast profiteert je immuunsysteem vooral van vitamine C, een voedingsstof die je binnen moet krijgen via voedsel omdat je lichaam het zelf niet kan aanmaken. Citrusvruchten, tomaten en paprika’s zijn goede keuzes om aan je dagelijkse dosis vitamine C te komen. Je draagt dan niet alleen bij aan je immuunsysteem en het tegengaan van vermoeidheid, maar het helpt ook gewrichtspijn, ontstoken tandvlees en verkoudheid te voorkomen.

Daarnaast kan een tekort aan vitamine D vermoeidheidsklachten geven. Vitamine D halen we voornamelijk uit direct zonlicht. Een lange winter met weinig zonlicht kan tekorten veroorzaken. Om deze vitamine binnen te krijgen, moet je regelmatig tonijn, zalm of andere vette vis eten. Daarnaast is het verstandig om jezelf minstens vijftien minuten per dag bloot te stellen aan de zon.

Andere vitamines die invloed hebben op je energiehuishouding zijn vitamines B1, B2, B3, B5, B6, B8 en vitamine C. Mineralen die invloed hebben op je vermoeidheid zijn: calcium, ijzer, koper, magnesium,, mangaan, jodium en fosfor.

Vitamines en mineralen werken samen

Tot slot is het belangrijk om voldoende ijzer binnen te krijgen. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie is een tekort aan dit mineraal een van de grootste voedingsproblemen ter wereld. Als je voldoende ijzer wil innemen, eet dan bijvoorbeeld regelmatig spinazie.

Vitaminen en mineralen werken samen met behulp van complexe processen. Zo is magnesium nodig om calcium goed te kunnen verwerken, en is vitamine C nodig om ijzer goed op te kunnen nemen (wat op zijn beurt zorgt voor een gezond zuurstof transport in het bloed).

Tot slot. Eet gezonde, natuurlijke, voedzame voeding. Groente, fruit, volkoren producten, peulvruchten, noten, zaden, gevogelte, vette vis, wat vlees, eieren en wat zuivel. Kies voor voedsel dat je energie geeft en merk hoe je vermoeidheid vermindert.

Schrijf je direct in voor onze vitamine nieuwsbrief!