Menu

Hoge bloeddruk verlagen met voeding

27 Februari, 2017
Hoge bloeddruk verlagen met voeding

Hoge bloeddruk verlagen met voeding

Als je last hebt van een hoge bloeddruk, zijn er verschillende medicijnen beschikbaar om je bloeddruk te helpen verlagen. Wat veel mensen echter niet weten, is dat je met voeding ook zélf een flinke bijdrage kunt leveren om dit probleem te verkleinen. Zo kun je ook zonder medicijnen al een stuk gezonder door het leven! Hoge bloeddruk verlagen met voeding is een ware fonds als het gaat om de farmaceutische wereld te omzeilen

Suiker, de grootste boosdoener bij een hoge bloeddruk

Een grote boosdoener bij een hoge bloeddruk is suiker. Zo vernauwt suiker de bloedvaten en draagt te veel suikerinname bij aan chronische ontstekingen. Ook verhindert suiker de opname van magnesium. Magnesium verwijdt de bloedvaten en heeft daardoor een bloeddrukverlagend effect. Een magnesiumtekort kan daarom één van de oorzaken zijn van een verhoogde bloeddruk.

Het verminderen van suiker in je dagelijkse dieet is daarom één van de beste manieren om de kans op een hoge bloeddruk te verminderen en je gezondheid te verbeteren. Vervang de producten met veel suiker door producten met gezonde eiwitten, vetten en vooral veel groenten.

Teveel zout veroorzaakt een hoge bloeddruk

Ook is maat houden met zout een belangrijke tip om je bloeddruk op peil te houden. Je lichaam heeft zout nodig om je vochthuishouding te reguleren, maar te veel zout veroorzaakt een hoge bloeddruk. Meer dan de helft van het zout dat we eten komt uit producten waar het zout aan is toegevoegd door fabrikanten. Zelf koken is dus het devies! Maak je eigen sauzen, dressings of soep, dan kun je zelf bepalen hoeveel zout je toevoegt. Ook zijn we vaak gewend om met zout smaak te geven aan ons eten. Er zijn echter zo veel andere, gezondere smaakmakers, zoals verse of gedroogde kruiden. Ontdek wat de mogelijkheden zijn, experimenteer met smaken én draag zo direct bij aan een gezonder lijf!

Naast het beperken van suiker en zout is er nog een aantal voedingsmiddelen waarvan bekend is dat ze kunnen bijdragen aan het voorkomen of verlagen van een hoge bloeddruk:

  • Knoflook
  • Nitraatrijke voedingsmiddelen als boerenkool, sla, aubergine, bieten en kool
  • Bessen (blauwe en rode bosbessen, zwarte bessen, aardbeien, appelbessen en frambozen)
  • Eieren
  • Chocolade (bij voorkeur rauwe chocolade, maar in elk geval pure chocolade – witte chocolade doet niets voor de bloeddruk)
  • Omega 3-vetzuren (denk aan vette vis, algen en zeewier)
  • Lijnzaad

Eet voldoende groente en fruit

En natuurlijk is het altijd een goed idee om voldoende groente en fruit in je dagelijkse menu op te nemen. Groenten en fruit bevatten veel vezels, die een positief effect hebben op de bloeddruk. Daarnaast zorgt vezelrijke voeding voor een vol gevoel, waardoor het gemakkelijker is om gewicht te verliezen. Gewichtsverlies verlaagt niet alleen de bloeddruk, maar is goed voor je hele gezondheid.

Schrijf je direct in voor onze vitamine nieuwsbrief!